Geen categorie

Alles over het marathonschema!

De marathon komt er weer aan! Nadat ie verschillende keren is uitgesteld staan er diverse marathons gepland voor het najaar. Zo staat de marathon van Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam allemaal in de maand oktober gepland. Veel hardlopers staan ingeschreven voor een of meerdere van deze marathons. Dit aangezien al deze marathons diverse keren zijn verplaatst. De voorbereiding voor deze marathons start in de zomer. Om meerdere marathons in oktober te lopen adviseert This is Running te trainen met het marathonschema hartslag. We leggen hieronder uit wat de reden daarvan is.

Een marathon lopen is een ontzettende uitdaging en prestatie. Maar daarnaast ook een enorme belasting voor het lichaam. De spieren, pezen en gewrichten krijgen door deze prestatie veel te verduren. En hebben tijd nodig om weer te herstellen. Ga je met het traditionele schema trainen waarbij je wekelijks een lange duurloop doet is dit ook een enorme belasting. Je lichaam is continu bezig om te herstellen, waardoor de kans groot is dat je je lichaam overbelast of een blessure oploopt. Het is om die reden dan ook lastiger om meerdere marathons achter elkaar te lopen. De ervaring leert namelijk dat veel marathonlopers overtraind aan de start van hun marathon staan. Laat staan dat ze in dezelfde maand meerdere marathons achter elkaar lopen. 

This is Running pakt het anders aan. Zij trainen met het marathonschema hartslag. Hierbij wordt er niet meer kilometers gemaakt dan nodig is. Sterker nog: de trainingen uit het marathonschema hartslag zijn niet langer dan 14 km. Daarnaast wordt er op hartslag getraind. Elke loper heeft een eigen persoonlijke marathonhartslag. Deze wordt bepaald aan de hand van een test die van tevoren wordt gedaan. En hiermee gaat de loper heel gericht trainen; 100 dagen lang. Het idee achter dit marathonschema hartslag is dat je gerichte kilometers maakt en dat je alles uit je trainingen haalt. Dat je fit wordt en ver weg blijft van blessures. En dat je optimaal en mega fit aan de marathon start. En waarbij je je lichaam niet uitput. Je lichaam is dan ook sneller herstelt na een marathon, waardoor de kans groot is dat je op tijd fit bent voor de volgende marathon.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *