Geen categorie

Hoe kun je hardlopen op hartslag?

Veel hardlopers gaan over op het hardlopen op hartslag. This is Running traint al jaren op hartslag en werkt elk jaar met groepen naar marathons toe. Dit doen zij in aanloop naar de marathon van Rotterdam en daarnaast naar een najaarsmarathon. Ook wordt er met groepen naar halve marathons toegewerkt. Deze manier van trainen op hartslag wordt steeds populairder onder hardlopers. Maar hoe train je nou op hartslag en hoe bereid je je voor op de halve of hele marathon?

This is Running traint al jaren hardlopers naar marathons toe. Dat doen zij met het hardloopschema van Sportrusten. Dit schema is gebaseerd op het hardlopen op hartslag, waarbij de duurlopen nooit langer zijn dan 14 km. Op basis van een veldtest wordt de persoonlijke marathonhartslag bepaald, waarmee heel gericht 100 dagen lang wordt getraind. En waarmee de lopers de halve of hele marathon mee gaan lopen. Belangrijk bij deze test is dat de loper alles geeft. Gebeurt dit niet komen er lagere waardes uit, wat kan betekenen dat de loper onder zijn niveau gaat trainen.

Bij het hardlopen op hartslag loop je op zo’n hartslag waarbij je optimaal op je vetten en suikers loopt. Op dat niveau dat je de hele marathon kan (uit)lopen. Je loopt hierbij meer op je vetten dan op je suikers. Dit aangezien de vetten oneindig zijn en de suikers voor maximaal anderhalf uur. Je loopt altijd op een combinatie van beide brandstoffen, waardoor je nooit de figuurlijke man met de hamer tegenkomt. Kortom je blijft onder de gevarengrens.

Een ander voordeel bij trainen op hartslag is dat je altijd een goede balans tussen trainen en rust hebt. Je haalt alles uit je trainingen, waarna je je lichaam rust geeft om weer te herstellen voor de volgende training. Hierdoor maak je een enorme progressie tijdens het schema. En word je sneller op dezelfde hartslag.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *