Sport

Tips tegen vermoeide en pijnlijke benen

Een hele dag lang moeten zitten of staan? Of wellicht een intensieve work-out gehad? Grote kans dat je benen wel eens vermoeiend kunnen aanvoelen. Wist je dat je benen één van je grootste spiergroepen in je lichaam zijn? Erg belangrijk om te voorkomen dat je benen overbelast raken, vermoeid of pijnlijk gaan aanvoelen. Maar wat kan je hier allemaal voor doen? Wij hebben een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet!

Tip 1: Draag schoenen met een goede zool

Een schoen met een goede zool is de basis voor het tegen gaan van pijnlijke en vermoeide benen. Producenten van schoenen besteden vaak veel aandacht aan de comfort en stevigheid. Ook het uiterlijk is een belangrijk aspect! Echter zijn de zolen bij veel schoenen vaak van mindere kwaliteit. Dit is gek, want je voeten maken juist hiermee contact. De eerste stap tegen pijnlijke benen begint daarom bij de aanschaf van een goede inlegzool. Tegenwoordig zijn er veel verschillende varianten inlegzolen.  

Tip 2: Vermijd langdurig stilstaan of zitten

Heb je een beroep waar je langdurig moet stilstaan? Zorg er dan voor dat je regelmatig van positie verandert. Ook helpt het om bijvoorbeeld in je pauze een rekoefening te doen. Heb je een beroep waar je voornamelijk de hele dag zit? Maak dan in de pauze een wandeling met collega’s. Goed voor je benen, maar biedt ook de mogelijkheid om even gezellig bij te kletsen.

Tip 3: Creëer een gezonde levensstijl

Een goed eetpatroon is de basis voor een gezonde levensstijl, maar wat houdt dit precies in? Drink veel water en eet veel groenten, volkorenproducten, fruit enzovoort. Het belangrijkste is om veel alcohol drinken te vermijden. Ook het stoppen met roken heeft een enorme positieve invloed op een betere levensstijl. Alcohol en sigaretten hebben namelijk een negatief effect op je bloedcirculatie en je gewicht.

Tip 5: Masseer je benen

Als je last hebt van je benen is het een goed idee om je bloedcirculatie te stimuleren. Dit kan je doen door je benen te masseren. Doe dit bijvoorbeeld aan het einde van de dag met een verkoelende gel. Door dit te doen verlicht je je benen enorm. Doe het zelf of vraag je partner om je te masseren. Let erop dat je elke been evenveel aandacht geeft.

Tip 6: Neem een wisselbad

Bij het wisselbad wordt er kort na elkaar koud en warm water gebruikt. Doe eerst je voeten drie minuten in een warm bad en vervolgens drie seconden in een koud waterbad. Probeer dit proces gedurende 20 minuten vol te houden. Je gaat merken dat de pijn en vermoeidheid in je benen aanzienlijk zal afnemen!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *